Elektrische fietsen

Koop uw fiets daar waar men hem ook kan herstellen!

Heirweg 76

9180 Moerbeke-Waas

GSM: 0496/ 98 72 10

fietsenfruytier@gmail.com

Ik aanvaard jouw eco-checques als betaalmiddel voor je nieuwe fiets, herstellingen en toebehoren 

 

Wat is een elektrische fiets?

In feite is dit een gewone standaardfiets voorzien van een electro motor op de trap-as, in het voor- of het achterwiel en een batterij. De meest gangbare modellen die in de Benelux worden aangeboden zijn PEDELECS (= samentrekking van pedalen en electrisch). In de volksmond wordt ook gesproken over E-bike (= electric bike) of elektrische fiets. Er is echter een belangrijk verschil. Zo kan een E-bike voortbewogen worden zonder dat er getrapt wordt. De bestuurder heeft hier een gashendel ter beschikking. Bij een pedelec dient er getrapt te worden omdat deze fietsen gebruik maken van een rotatie- en/of trapkrachtsensor. Gazelle, Bosch, Shimano STEPS en Norta bieden net zoals Sparta, Batavus,Oxford,… enkel deze laatste aan.

Gemakkelijkshalve zal ik hierna het woord e-bike gebruiken, wetende dat ik het hier dan heb over fietsen die niet autonoom rijden maar enkel met trapondersteuning.

Met de batterij van de moderne e-bike kom je tussen de 55 en de 200 Km ver (afhankelijk van het type batterij, gewicht van de bereider, bandendruk, terrein, gebruik van de versnellingen,…). Deze gaat ongeveer 45000 Km mee, wat net genoeg is om eenmaal de aardbol rond te fietsen.

 

Intussen maken ook de speed e-bikes hun intrede. Deze fietsen bieden ondersteuning tot 45 Km/h. De Gazelle CityZen Speed, die bij mij te koop is, werd in 2016 verkozen tot speed e-bike van het jaar.. De fiets is uitgerust met schijfremmen, een stoplicht en vaste verlichting.

---------------------------------------------

 

Wetgeving:

 

Eigenaars van een e-bike tot 25 km/h maken zich zorgen dat ze in de toekomst een helm zullen moeten dragen, een verzekering moeten nemen en een bromfietsrijbewijs hebben. Niets is echter minder waar; de klasse tot 25 km/u blijft voor de wet een gewone fiets. Er verandert dus enkel iets voor de fietsen met trapondersteuning tot 45 km/h. Deze fietsers moeten minimum 16 jaar oud en in het bezit van een bromfietsrijbewijs of autorijbewijs B zijn. Bovendien moet hun fiets ingeschreven worden bij DIV en uitgerust worden met een kleine aangepaste nummerplaat. Om deze reden worden de bij mij aangeboden speed e-bikes geleverd met een gelijkvormigheidsattest. Wat er precies verandert kan U nalezen op de website van de overheid.

-----------------------------------------------

 

Dat de actieradius van een e-bike sterk afhankelijk is van het type bereider en de ondergrond werd onlangs mooi geïllustreerd in het programma Volt dat U hier kan bekijken. Op de website van Bosch staat een calculator waarmee U de juiste keuze van de batterij kan simuleren. Probeer het hier.

 

Waarom?

Iedereen weet hoe het aanvoelt om meewind te fietsen. Met een e-bike ervaart U altijd dit gevoel, zelfs bergop. U krijgt als het ware een extra duwtje in de rug waardoor U nooit moe of bezweet op uw bestemming arriveert. De moderne e-bike is zodanig vormgegeven dat deze bijna niet meer van een klassieke fiets te onderscheiden is. Daardoor wint hij steeds meer aan populariteit. Niet enkel oudere mensen of mensen met een fysieke beperking, maar ook jongere mensen hebben interesse voor de e-bike. Het is een goed alternatief voor woon- werkverkeer, vervoer van de kinderen of de boodschappen (bakfiets). Gedaan met de files en parkeerproblemen.

Legt U dagelijks 40 tot 50 Km af van en naar het werk? Dan heeft U na anderhalf jaar de aankoopprijs van uw e-bike terug verdiend door de brandstof voor uw auto die U uitspaart. Bovendien gaat uw gezondheid erop vooruit en draagt U bij tot een beter milieu.

Rotatiesensor

Een rotatiesensor werkt op dezelfde wijze als een fietscomputer, een magneetje komt langs de sensor. Deze sensor zit meestal direct aan de trapas bevestigd. Het voordeel bij deze sensor is dat de ondersteuning meteen aanslaat bij het wegrijden, de aansturing hoeft niet eerst de kracht te meten. Het nadeel is echter dat je bij langzaam fietsen een niet zo nauwkeurige ondersteuning krijgt.

Trapkrachtsensor

Op zoek naar oplaadpunten in België voor je e-bike?

U vind ze hier.

Een krachtsensor wordt gemonteerd ter hoogte van de bevestiging van het achterwiel (Gazelle) of in de trapas (Norta, Shimano en Bosch). Door de kracht die op de pedalen uitgeoefend wordt vervormt het frame achteraan of de trapas licht. Aan de hand van de gemeten vervorming kan de hoeveelheid te leveren ondersteuning bepaald worden. Het voordeel is dan ook dat er bij veel kracht (en dus een lage trapfrequentie) veel ondersteuning geboden wordt. Het nadeel is echter dat vooral bij wegrijden uit stilstand niet direct ondersteuning wordt gegeven omdat de aansturing eerst moet registreren dat er gereden wordt. Om dit nadeel teniet te doen zijn de Norta's, Bosch, Shimano en Gazelle's uitgerust met de dual sensor. De rotatiesensor stelt het systeem onmiddellijk in werking waarna de krachtsensor overneemt.

 

De goedkopere modellen van Gazelle maken enkel gebruik van een rotatiesensor. Op de duurdere modellen zit de dual sensor.

 

Waarom Gazelle of Norta ?

Gazelle is reeds jarenlang een hoofdrolspeler op de markt van de e-bikes. Hun fietsen zijn bijna niet te onderscheiden van een gewone fiets doordat de batterij subtiel onder de bagagedrager is weggewerkt en de motor in het voorwiel bijna geruisloos en niet veel groter is dan een naafdynamo. Ook de fietsen met midden-motor van Bosch en Shimano zijn heel stil. Door de plaatsing van de batterij achteraan en de motor vooraan of centraal is er werk gemaakt van een optimale gewichtsverdeling. Bovendien is de batterij eenvoudig uitneembaar waardoor je deze om het even waar kan opladen aan een gewoon stopcontact. Een fiets zonder batterij is ook makkelijker te tillen; om bijvoorbeeld op een fietsdrager te zetten.

Gazelle heeft sedert 2017 een gloednieuw frame op voor hun populaire orange. Dit nieuwe frame ziet er niet alleen geweldig uit, het is bovendien veel stijver doordat er gebruik gemaakt wordt van een groter blok aluminium met geïntegreerde bagagedrager. Hierdoor zijn er veel minder lasnaden.

Nog een nieuwigheid is de Shimano steps met volautomatische versnellingsnaaf. U staat altijd in de juiste versnelling doordat het systeem deze voor U kiest.

 

De fietsen met middenmotor zijn momenteel de meest populaire. Er zijn namelijk een groot aantal voordelen ten opzichte van een e-bike met de motor in één van de wielen:

 

•Zo zit de ondersteuning daar waar U deze direct nodig heeft, namelijk op de trapas.

 

 

•Doordat er minder kabels zijn, verkleint de kans op storingen.

 

 

•Het extra gewicht van de motor zit centraal en laag op de fiets waardoor deze veel handelbaarder is.

 

 

•Wanneer U een wiel dient te demonteren, om bijvoorbeeld een band te vervangen, hoeft U geen rekening te houden met elektriciteitskabels, aandraaimomenten van wielbouten, kalibratie van het systeem,...

 

Als toonaangevend Belgisch fabrikant heeft Norta een uitgebreid gamma aan e-bikes:

 

De M 100 tot 800 worden aangedreven door de systemen van TranzX met middenmotor. Met diezelfde motor werd nu ook een sportieve reeks op de markt gebracht.

Nieuw voor 2017 is dat er nu ook Norta's aangeboden worden met het systeem van Bosch.

 

Alle info over de het gamma van Norta vindt U op hun website.

 

 

In mijn zaak staat er ten allen tijde een e-bike

 ter beschikking voor een gratis en geheel vrijblijvende proefrit.

U kan uw bestaande fiets ook door mij vakkundig laten ombouwen naar elektrisch. Meer info over de prijzen van de beschikbare sets vind U hier.

Ontdek de kracht van een fiets met elektrische ondersteuning.

Copyright ® 2010 fietsenfruytier.be